<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d26028389\x26blogName\x3dHidup+Bersama+Islam\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLACK\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://hidup-islam.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dar_EG\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://hidup-islam.blogspot.com/\x26vt\x3d-6968971124024717839', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe", messageHandlersFilter: gapi.iframes.CROSS_ORIGIN_IFRAMES_FILTER, messageHandlers: { 'blogger-ping': function() {} } }); } }); </script>

flickr

Selamat Berusrah

الخميس، أبريل ١٣، ٢٠٠٦

Muhammad Nuruddin Bashah Hj. Nasrudin bin Hj. Hassan At tantawi
1) Pendahuluan.
Usrah adalah suatu perkataan yang tidak asing bagi majority gerakan Islam sedunia pasca kebangkitan Gerakan Ikhwanul Muslimin. Aplikasinya dipelbagaikan dan dianggap sebagai serendah-rendah sistem yang perlu ada di dalam sesuatu organisasi gerakan Islam baik apa sahaja bentuk dan wasilahnya.
Hal ini perlu disedari akan peri pentingnya, dimana jatuh bangunnya gerakan adalah bergantung kepada faktor utama ini. Adalah suatu yang perlu bagi sesebuah gerakan melakukan proses taxonomy (pengkelasan) yang jelas dalam mengenal pasti marhalah, segmen ahli , jenis usrah yang sesuai mengikut perwakilan entity atau kelompok tertentu di dalam gerakan dakwah.
Hari ini kita melihat terlalu banyak kepincangan dan salah laku dalam proses pelaksanaannya apabila penterjemahan pelaksanaannya sering disalah ertikan, disorok fungsinya, dimomokkan dengan beberapa dikotomi dan diberi imej yang lesu oleh si pembawa usrah itu sendiri. Salahlaku ini melibatkan kepada gerakan itu sendiri, para naqib dan para anak usrah yang terlibat.
2) Masalah-masalah yang timbul akibat permasalahan daripada usrah yang tidak berkesan.
·Jamaah kelihatan gah dan hebat pada mata umum tetapi lemah dari segi pillar, pasak dan tulang belakang jamaah.
·Penghasilan para petugas dan pemimpin yang separa masak serta tidak cukup pengetahuan, pengalaman dan proses didikan yang berguna kepadanya.
·Merencatkan pertumbuhan , perluasan system serta menyukarkan jamaah membina sistem pengurusan yang ampuh dan tersusun. Menyebabkan jamaah sukar menghasilkan sistem imunisasi dan pertahanan daripada serangan luaran, serangan isu, jenayah IT dan beberapa aspek yang mengurangkan tenaga jamaah.
·Menyebabkan jamaah menanggung amilin (petugas) yang kurang daya mampu membawa hala tuju jamaah mengikut acuan semasa yang waqii’y akibat sikap ahli yang dogmatic, pak angguk atau wala’ dengan nada yang tidak konstruktif.
·Menyukarkan jamaah mengubah imej, membawa halatuju baru kerana ahli hanya mendapat maklumat secara umum melalui liqa’ umum, surat khabar jamaah, perkeliling yang terbatas kefahaman yang semestinya tidak membumi.
·Jamaah tidak akan dapat mengikat ahli melalui proses makro (liqa’ besar, muktamar) dengan menidakkan proses ikatan secara kecil-kecilan. Perlu diraikan sikap ahli yang cenderung kepada entity masing-masing (chauvinistic atau seolah-olah assobiyyah) sesama ahli bawahan. Mereka gemar mengutamakan kawasan, negeri dan mengutamakan rakan yang terdekat untuk diikat sebagai unit kerja berkesan jamaah.
·Masalah remeh jamaah yang bertahun lamanya tidak dapat diselesaikan dengan saksama.
3) Mengapa usrah gagal?
Usrah gagal kerana pelbagai sebab musabab yang perlu dirungkai secara kritikal untuk menyelesaikannya secara adil dan telus.
Usrah yang gagal sering diberikan tanggungjawab kepada para ustaz, para naqib dan murabbi untuk diselesaikan dan di atas pundak merekalah segala masalah ini dilepaskan. Jamaah yang terlarut dengan proses organisasi komplikated (siasah hizbiyyah) yang rencam dan kompetitif ini mula melupakan tanggungjawab dan focus utama jamaah, melupakan proses pengkolonian (perluasan) jamaah adalah bermula melalui usrah.
Usrah adalah teraju jamaah. Atas atau bawah memang perlu berusrah. Tinggi atau rendah mentalitinya perlu juga berusrah. Tiada kompromi atas hal ini. Inilah penegasan yang wajar ditekan pada setiap kali perhimpunan jamaah, dilihat pelaksanaan usrah dan pelaksanaan sistem peningkatan usrah sebagai suatu yang tinggi dan penting dalam jamaah.
3.1) Kegagalan akibat kelemahan organisasi induk.
3.1.1) Pemimpin jamaah tidak memahami apa itu usrah, tidak pernah mendapat usrah yang jitu, tidak faham falsafah tarbiah, tidak memahami sirah perjuangan Rasulullah, gerakan Islam awal yang menggunakan method usrah sebagai medium memperluaskan pengaruh dan kederisasi jamaah.
3.1.2) Jamaah lebih gemar mencari ahli melalui saringan ahli yang ramai dalam usaha mencari golongan pillar (sofwatul mukhtaroh). Mereka tidak gemar menggunakan kaedah tinggalan Rasulullah SAW yang kemudian diteruskan oleh Al Imam Hassan Al Banna iaitu melalui pembinaan generasi yang sedikit tetapi berkualiti, yang kemudiannya golongan ini diperluas melalui sistem jaringan kaderisasi.
Pendek kata kini kita gemar memilih ahli berkualiti melalui pemilihan daripada ahli yang ramai dan bukannnya melalui latihan dan didikan. Natijah proses ini (usrah kecil-kecilan) ialah, ia akan menghasilkan golongan yang masak tarbiahnya, rapat ukhuwahnya serta faham waqi’ jamaahnya.
3.1.3) Jamaah kurang memantau usrah pada syu’bah (cawangan-cawangan) bawahan, ahli bawahan serta tidak membawa turun kefahaman, manhaj serta pembawaan jamaah induk ke dalam usrah.
Mungkin wajar wakil daripada pimpinan atasan , masu’l, exco turun ke usrah bawahan untuk membawa isu terkini, pembawaan terkini serta kesatuan amal terbaru. Hal inilah yang gagal diperaktikkan lantaran terhasilnya corak kepimpinan kini yang terlalu eksklusif dan disengagement (ketidakterlibatan).
3.1.4) Jamaah kurang mengadakan daurah dan bengkel latihan untuk nuqaba’. Hasilnya, nuqaba’ yang terhasil menggunakan pendekatan peribadi yang mungkin merugikan jamaah. Pendekatan kreatif adalah perlu.
Yang perlu disekat adalah pembawaan fahaman dan pendapat furui’yyah yang mungkin memecah belahkan ahli serta merungkai kesatuan jamaah yang cuba dibawa oleh Imam Hassan Al Banna melalui usul 20 Risalah Ta’limnya. Jamaah perlu mengadakan pelbagai corak latihan kepada para naqib dengan tidak mengenepikan konvension dan ijtima’ tarbiah kubra untuk ahli bawahan agar mereka dapat menangkap sekurangnya 30% isi manhaj dan hasrat daripada para nuqaba’.
Kesimpulannya penswastaan kerja usrah dan pembinaan fikrah tidak wajar diberati kepada naqib semata-mata dengan tiada tindakan susulan daripada pihak induk jamaah. Perlu diadakan siri lawatan yang tidak rasmi untuk memantau tahap kefahaman ahli.
3.1.5) Perlu dihapuskan dikotomi puak usrah-puak siasah/politik. Perlu dihapuskan jurang keusrahan sesama ahli. Ahli perlu mendapat manhaj yang senilai walau apa latar belakang sekalipun.
Sampai bilakah jamaah perlu menanggung keahlian yang tidak berdasarkan meritocracy (tahap kualiti) dan bukan atas dasar semangat dan syak. Tidak ada puak-puak di dalam jamaah. Kesemua ahli wajib berusrah. Tidak ada yang ditakdirkan untuk menjadi golongan jahil sekiranya diri sendiri yang memilih jalan berkenaan.
3.2) Kegagalan Usrah akibat kesilapan Nuqaba’.
3.2.1) Tidak mengenali madu’ mereka. Bagi pemegang usrah bawahan, mereka sebenarnya dalam proses mendakwah kepada ahli gerakan yang masih baru bertunas fikrah agar kukuh dan tegar dalam kefahaman harakah.
Kadangkala mereka tidak menjustifikasikan usrah mereka agar selaras dengan segmen ahli usrah mereka. Mereka tidak mengubah intonasi, mengubah nada usrah dan ‘tuning’ agar kena dengan hati dan latar belakang anak usrah. Naqib yang bukan berasal dari kelompok usrah adalah sukar untuk diharmonikan dengan anak usrahnya sendiri.
3.2.2) Para naqib tiada fikrah Harakah. Ada juga para ustaz yang dijadikan naqib ‘segera’ yang kadangkala mereka ini tiada background jamaei langsung. Kadangkala yang mengikut tarbiah jamaah yang bukan daripada Negara sendiri juga gagal membawa matlamat ini.
3.2.3) Tidak membuat persediaan dan kajian untuk bahan-bahan usrah. Naqib yang gagal adalah yang gagal mengkaji dan menyediakan bahan sebelum surah. Lebih malang ada naqib yang lupa hari dan masa usrahnya sendiri! Maka disini tabiat lemah begini perlu diubah. Manakan boleh menghasilkan ahli yang berdisiplin sekiranya naqibnya sendiri tidak berdisiplin.
3.2.4) Tidak segera menyelesaikan masalah sesama ahlinya. Naqib yang malang akan kelihatan sebagai batu api dan penyemarak kekusutan dalam jamaah sendiri. Pihak pemimpin jamaah perlu mengenalpasti kewujudan naqib sebegini. Mereka kadangkala punca ketidakintima’ ahli bawahan dengan induk jamaah.
3.2.5) Tidak memahami politik dan isu semasa Negara, isu dunia Islam dan sekelilingnya sendiri. Ada naqib yang kelihatan cuba menjuarai isu semasa dengan mengenepikan pendapat dan kesimpulan isu oleh pihak induk jamaah.
Namun hal ini tidak menyekat kebebasan berfikiran dalam apa-apa isu, namun jangan sehingga kita menafikan pendapat jamah sendiri dan menyanggah sehingga hilang adab dan sopan terhadap jamaah sendiri. Naqib perlu dikalangan yang bijak isu, rajin mentelaah akhbar dan internet serta orang yang pandai memanipulasikan isu untuk dijadikan bahan dakwah umum kepada ahli usrahnya.
3.2.6) Naqib tidak mematuhi arahan jamaah. Hal ini mengakibatkan usrah terpisah dnegan matlamatnya iaitu menjadi unit penyatuan fikrah, unit kerja Islami secara jamaei serta sebagai medium menyampaikan pemikiran induk jamaah. Usrah ini perlu dikenalpasti dan dirawat segera!
3.3) Kegagalan Usrah akibat keadaan ahli usrah sendiri.
3.3.1) Tidak bersedia dididik. Golongan ini sebenarnya sukar untuk mengikuti mana-mana usrah. Sikap degil dan egonya perlu dikikis dahulu melalui pelbagai program tamrin yang sesuai untuk mengikis sikap berkenaan. Kebijaksanaan naqib mungkin boleh mengikis sendiri sikap ini tanpa campurtangan jamaah induk.
3.3.2) Tidak suka menghadiri majlis rasmi usrah secara konsisten. Mereka menganggap usrah adalah tempat merehat otak dan bersifat terlalu santai sehingga gagal menghasilkan kejayaan objektif usrah. Sikap malas dan tidak gemar perlu dipupuk oleh naqib dengan memberi gambaran perjuangan sahabat sahabat kita di negara-negara lain yang lebih getir dan bermehnah tinggi berbanding mereka sendiri.
3.3.3) Tidak Ikhlas dan hormat kepada naqib. Perlu ditekankan adab-adab di dalam usrah, gaya duduk, gaya mendengar dan mencatat perkara yang tidak difahami dan tidak pernah didengari.
3.3.4) Tidak mahu mengikat persaudaraan ikhlas dan utuh sesama ahli. Apabila diadakan usrah yang menghimpunkan kesemua kumpulan usrah lain, akan kelihatan ‘barrier’ (sempadan) sesama group usrah ini. Inilah tanda kegagalan elemen ukhuwah dan At Tasamuh (lapang dada) dalam usrah.
3.3.5) Tidak menjaga rahsia usrah. Aib rakannya disebarkan di luar usrah. Rahsia jamaah tidak dijaga dengan baik.
3.3.6) Tidak membiasakan diri dengan pengorbanan. Perlu ditekankan hal ini kerana pengorbanan lawannya materialisme. Jamaah kita tiada material dan wang untuk dijadikan ‘bahan api’ jamaah. Bahan api jamaah adalah sikap pengorbanan dan sikap disiplin ahli.
4) Gambaran umum tentang Usrah serta saranannya.
4.1) Pada umumnya, usrah dilihat sebagai majlis yang diketuai oleh seorang ustaz (naqib) terdiri daripada beberapa ahli, dimulai dengan ummul kitab dan diakhiri dengan Surah Al Asr dan Tasbih Kaffarah sebagai penutup majlis. Diisi dengan pengisian berteras Al Quran dan Hadis oleh ustaz-ustaz dan anak usrah akan kelihatan ‘ berisi’ selepas mendengar pengisian.
Inilah perspektif yang salah dan buruk terhadap usrah. Usrah sebegini hanya akan menghasilkan golongan yang dogmatic (pak angguk), tidak meningkat kefahamannya, bersifat terlalu serius dan tidak menarik minat ahli. Mereka mungkin memilih jalan mudah untuk mendengar pengisian melalui kuliah maghrib dan kaset-kaset.
4.2) Usrah perlu divariasikan pelaksanaannya. Perlu dimasukkan elemen tambahan yang kontemporari. Sebelum membincangkan renovasi pelaksanaan, marilah kita melihat perspektif usrah daripada pandangan yang luas.
Tahukah kita bahawa duduk-duduk di kedai makan sambil berbincang perkara-perkara Islam, mengasah kefahaman jamaah, berbincang perihal jamaah, menaikkan semangat sesama ahli adalah usrah? Berjalan, berehlah dan bersiar-siar sambil menikmati keindahan alam disamping menyelitkan dengan objektif jamaah juga adalah usrah.
Membuat kerja-kerja social bersama seperti mengajar tusyen murah untuk kebajikan sesama umat Islam, membantu membersih masjid, mengumpul dana untuk membantu rakan yang susah juga adalah aktiviti usrah disamping beribadat, membaca Al Quran dan berzikir bersama-sama.
Marilah kita membesarkan lagi pandangan ini agar gerak kerjanya boleh berada diluar ruang lingkup halaqah (bulatan) ilmiah semata-mata. Komitmen naqib dan anak usrah adalah penting untuk menjayakan method ini.
4.3) Ramai ahli yang buruk sikapnya sepanjang majlis usrah. Kelihatan tidak berminat, tidak bermaya, tidak mahu bercakap, datang dengan fahaman bahawa dia akan dibrainwashkan, merasa jemu dan tunduk sepanjang usrah, buat-buat tak dengar atau buat-buat tidur.
Sebaliknya menganggap meeting adalah segala-galanya dalam jamaah walaupun pelaksanaanya mungkin belum dipertikai lagi. Mesyuarat dianggap tanda adanya jamaah. Begitu sekali terlarutnya ke dalam kesibukan berorganisasi sehingga mengubah fahaman kita tentang jamaah.
4.4) Usrah sering diketuai oleh para ustaz. Jika bukan ustaz atau bukan seorang yang alim dalam ilmu agama, jangan harap kata-katanya akan didengar. Adakah ini yang diajar oleh Imam As Syahid Hassan Al Banna? Sikap begini akan mengecilkan skop perluasan usrah sebagai medium pentarbiahan pelbagai entity dan segmentasi masyarakat.
Masyarakat yang tidak ‘ngam’ dengan para ustaz akan ketinggal dalam usrah. “connector-connector’ jamaah yang terdiri daripada individu berlatar belakang professional, teknokrat, bukan aliran pendidikan Islam dan pekerja bawahan tidak layak didengari kata-katanya.
Lantaran itulah kita melihat kapabiliti dan reputasi naqib dinaikkan melalui naqib yang berjawatan. Walaupun ada keburukannya, namun ia berjaya menampung keperluan naqib yang berlatar belakangkan pengajian Islam.
Disini, jawatan dan kedudukan seseorang dalam jamaah boleh menimbulkan ‘respek’ dan thiqah (kepercayaan) ahli usrah kepadanya. Walaubagaimanapun, perlu difahami, kaedah ini bukan sebagai syarat utama sehingga jawatan pula menjadi penentu bagi posisi naqib dan naqibah.
4.5) Perlu juga difahami bahawa usrah bukan halaqah ilmiah yang ketat dan bersifat paksaan. Usrah adalah penjanaan minda agar mereka yang hadir akan kembali dengan semangat untuk mendalami kefahaman Islam, bersemangat mendalami ilmu fiqh, aqidah dan sistem-sistem Islam, akan rajin menghadiri kuliah di masjid dan madrasah-madrasah, gemar mendengar kaset ceramah, membeli buku dan membaca majalah islamis.
Inilah yang diidamkan dalam usrah. Melalui usrah ahli akan beriltizam dengan akhlak Islam, bersopan santun sesama ahli, berlapang dada dan senantiasa membantu sesiapa yang susah. Bagi mahasiswa, selalu mereka menganggap usrah sebagai majlis ilmu yang perlu tunduk setunduk-tunduknya, mencatat tanpa difahami catatannya, malu bertanya soalan dan menyimpan idea sekiranya ada kerana ‘takutkan’ si naqib yang terlalu berilmu. Fahaman ini perlu dikikis.
4.6) Selalu kita melihat orang menganggap naqib adalah penyelesai masalah, guru utama dan murabbi besar dalam halaqah, natijahnya ahli akan takut bersuara, dogmatic dan kaku mindanya. Adakah ini yang dikatakan wala’ dan taat?
Ketaatan begini akan memusnahkan struktur jamaah, akan melemahkan jentera jamaah menuju matlamat. Ahli begini tidak akan meningkatkan potensi jamaah. Mereka ini akan melepaskan perasaan dan hasrat hati di kedai kopi, di tempat awam sehingga membocorkan masalah jamaah, sehingga mezahirkan rahsia jamaah.
Maka perlu diubah mentality dan pelaksanaan begini oleh para naqib. Ahli usrah juga perlu menyuarakan kaedah sebenar usrah agar kegemilangan usrah kembali semula.
4.7) Ramai juga mengangap ijtima’ Tarbawi jamaah sudah cukup baik dan lengkap. Walaupun ijtima’ tarbawi ada kesannya dan bersifat susulan kepada usrah dan juga sebagai penyelaras kepada fikrah-fikrah ahli, perlu diingatkan bahawa matlamat ijtima’ adalah rawak dan keberkesanannya adalah beradasarkan perspektif yang berbeza dengan usrah.
Kejayaan tarbiah adalah daripada 70% Usrah (usrah bawahan, pemimpin atau usrah masu’l) serta 30% daripada ijtima’ jamaah di pelbagai peringkat.
4.8) Ramai yang menganggap segala pelaksanaan dalam usrah hanya tamat di dalam halaqah usrah. Usrah perlu diselingkan dengan tugasan seperti ;
·Mengkaji ayat-ayat Quran
·Mengkaji isu
·Membuat pemerhatian tentang gejala social serta membawa hasil pengamatan ke dalam usrah untuk dikongsi.
·Khidmat social seperti gotong royong dan lain - lain.
·Membaca buku tertentu kemudian membentang ke dalam usrah.
·Melawat tempat tertentu yang ada ibrah (pengajaran) seperti muzium , arkib dan tempat bersejarah.
·Riadhah bersama-sama.
Usrah boleh diadakan dimana-mana sahaja walaupun tempat yang santai. Usrah juga boleh diselingkan dengan mendengar dan meneliti lirik lagu yang ada unsur perjuangan, penentangan dan kesusahan rakyat, menonton vcd yang berunsur perjuangan dan bermanfaat.
Usrah boleh dijadikan ceria dengan menasyidkan lagu-lagu tema yang berunsur jihad seperti yang diamalkan oleh Ikhwanul Muslimin.
5) Penutup.
Sebagai ahli gerakan, marilah kita bersama berjuang untuk mengizzahkan Islam melalui pemerkasaan Usrah. Usrah yang kejap dan mantap disamping istiqamah adalah suatu penawar kepada kelembapan gerakan Islam kebangsaan.
!*-

Bookmark this post to del.icio.us Digg this post! Bookmark this post to Yahoo! My Web Bookmark this post to Furl
Blog Flux Directory